Domácí údržba jízdního kola
Vypadá to, že doby, kdy se pravidelně zhruba po půlroce střídalo teplé a chladné období, jsou tytam. V posledních letech často slýcháme debaty o změně klimatu (podnebí). Ze školy si všichni jistě pamatujeme, že mezi pojmy klima a počasí nemůžeme dát rovnítko. Klima však s počasím úzce souvisí, protože olivňuje několik faktorů - určuje např. teploty, charakter zim, celkové úhrny srážek…
Jmenované faktory jsou zvláště důležité pro nás „kolaře“. My fanoušci cyklistiky se jen tak ničeho nezalekneme, jen se musíme smířit s tím, že se o životnost svého dopravního kamaráda budeme muset dobře postarat i vícekrát v roce. Je na nás a na našich možnostech zvážit, zda využijeme služeb servisu, nebo se do akce zapojíme sami.
Najdeme – li vhodné místo k údržbě, nejlépe s přístupem ke zdroji vody, opatřené navíc i odtokovým kanálkem, máme napůl vyhráno. Poté už stačí přichystat si k ruce potřebné pomůcky – čistící přípravek na kola (nejlépe v nádobě s rozprašovačem v pěnovém provedení), hadr nebo houbu, kartáč na vyčištění převodníků, případně pračku na řetěz, kapátko, oleje na mazání, leštěnku, měkký hadr, fén či vysavač s přepínáním směru proudu vzduchu (zkrátka jakýkoli „osušovač“).
Nemusíme připomínat, že při údržbě znečištěné kolo potřebuje nejprve proud vody, (jistě uvítá, podle naší možnosti, i vodu vlažnou). Pak se zaměřme na odmaštění kazety, přehazovačky a brzd. K tomu doporučujeme použít sprej určený k odmaštění řetězu, kazety a kotoučových brzd. Sprej nastříkáme na řetěz nebo brzdové kotouče (před ošetřením brzdových kotoučů musíme vytáhnout nebo zakrýt brzdové destičky), potom za pomoci speciálního kartáče z kazety a ze řetězu odstraníme nečistoty, nakonec kotouče osušíme měkkým hadrem, překontrolujeme, zda jsou převody čisté a brždění opět účinné.
V případě, že musíte opatrně kvůli znečištění okolí, je ještě jeden způsob očisty řetězu. Použijeme pračku na řetěz, do níž nalijeme odmašťovací tekutinu (existují různé druhy) a s její pomocí účinně vyčistíme všechny články řetězu. Odmašťovač řetězu necháme působit několik minut, potom ho je potřeba opláchnout vydatným proudem vody.
Nakonec celé kolo dobře osušíme, nejlépe proudem vzduchu (kompresor, fén, vysavač se zpětným směrem proudu vzduchu), ale i měkký suchý hadr je vhodný, a můžeme se pustit do konečné úpravy. Nejprve promažeme řetěz, abychom podpořili výkonnost kola a ochránili řetěz před korozí a své uši před jeho vrzáním. Promazání provedeme tak, že nakapeme několik kapek oleje na vnitřní stranu řetězu a otáčíme zpětným směrem, přitom musíme dbát na rovnoměrné pokrytí. Velice jednoduše řetěz promažeme pomocí aplikace oleje ve spreji, který stačí na řetěz nastříkat. V obou případech však musíme dát pozor na to, aby mazivo neproniklo na brzdové kotouče případně na ráfky kol.
Vhodné je v tuto chvíli také zkontrolovat utažení všech možných šroubů, funkčnost brzd, dotažení sedlovky, pedálů, řidítek, správnost a přesnost řazení. Pokud si na to sami netroufáte, dovezte kolo do servisu, rádi vám základní kontrolu a případné seřízení provedou.
Po pečlivé údržbě bychom měli mít kolo 100% připravené k bezpečnému vyjetí. Jen snad ještě přeleštíme měkkou prachovkou nalakované části a můžeme opět vyrazit a jezdit tak dlouho, než si kolo řekne o nové ošetření.
Náš obchod Vám doporučuje